torstai 22. joulukuuta 2011

Jouluterveiset hankkeelta!

Nekalan koululla on testailtu Petran planeetta -virtuaalimaailmaa
Vuosi on kääntymässä kohti loppuaan ja vuotta 2012 odotetaan jo innolla. Ennen tulevan suunnittelua on kuitenkin hyvä katsoa hieman taaksepäin kuluneeseen syksyyn ja sen tapahtumiin. Vaikka Epun mediarepun jatkohanke käynnistyi virallisesti vasta nelisen kuukautta sitten, on paljon ehtinyt tapahtua jo tässäkin lyhyessä ajassa.

Syyskuussa vierailimme Riihimäellä Peltosaaren koululla tutustumassa koulun innovatiivisiin Promethean-kokeiluihin. Lokakuussa aukesivat uuden ilmeen saaneet hankkeen verkkosivut. Marraskuun alussa hankeopettajat kokoontuivat koulutuspäivään pohtimaan pedagogisia malleja ja vertaisohjaamista. Tuolloin aloitettiin hyvien käytäntöjen kirjaaminen pedagogisiksi malleiksi, joiden avulla aiheista kiinnostuneet opettajat pystyvät ottamaan käytänteet osaksi omaa opetustaan. Mallit kirjattiin loppuun joulukuun alussa ja ne ilmestyvät hankkeen verkkosivuille heti tammikuussa. Kirjoitettujen mallien täydennykseksi on tulossa valokuvia, opetusta helpottavia liitetiedostoja sekä opetusvideoita, joiden kuvaaminen hankekouluilla aloitettiin myös marraskuussa.
Koko syksyn on tietysti jatkettu opetuskokeiluita ja laitetestauksia kuten aikaisemminkin. Nekalan koulussa lanseerattiin uusi toimintamalli "Sanomalehtipaja", jossa oppilaat tekevät esikoululainen-koululainen -pienryhmissä haastatteluita, ottavat valokuvia ja kokoavat näistä sanomalehden sivuja. Aamulehti junior -sanomalehtipohjia käyttämällä saatiin lehden tekoon aitoa tuntumaa.
Epun mediareppu -hanke oli Mollan starttiseminaarin lisäksi esillä Tampereen kaupungin valtuustosalissa 25.11 järjestetyssä Hyvien käytäntöjen -seminaarissa. Tilaisuuden tarkoituksena oli saada kaupungissa oleville hyville opetuskokeiluille ääntä ja näkyvyyttä sekä saada niitä leviämään. Tähän tietysti pyrimme myös "eppujen" kanssa.
Uuden mobiiliblogin pystyttäinen aloitettiin jälleen yhteistyössä Tampereen yliopiston TRIM-tutkimuslaitoksen kanssa. Mobiiliblogin käyttäminen saadaan toivottavasti käyntiin Hallilan koululla ja Muotialan esikoulussa vuoden alusta.
Hallilan koulu sai loppusyksystä upouuden iPod Touch -salkun, joka sisältää 20 kpl iPod Touch:ja. Samanlaisia salkkuja on tulossa alkuvuodesta lisää: yksi Kanjonin kouluun ja yksi hankkeen projektisuunnittelijalle esittelykäyttöön.

Mitä sitten on tiedossa ensi keväälle? Keväällä Epun mediareppu keskittyy kehittämänsä osaamisen levittämiseen ja vertaistuen antamiseen opettajakollegoille. Tiedossa on 13 benchmarking-tilaisuutta hankekouluilla, jolloin Tampereen kaupungin päivähoidon ja perusopetuksen henkilökunnalla on mahdollisuus tulla seuraamaan hankeopettajiemme pitämiä oppitunteja/pajapäiviä. Oppitunneilla käytetään hankeopettajien itse kehittämiä toimintamalleja ja pedagogisia käytänteitä sekä tieto- ja viestintäteknista laiteympäristöä. Oppituntien jälkeen järjestetään yhteinen keskustelutilaisuus, jossa kerrotaan laajemmin hankekouluilla käytetyistä toimintamalleista ja ennen kaikkea pohditaan sitä, kuinka näitä käytänteitä voitaisiin soveltaa myös seuraamaan tulleiden opettajien omilla kouluilla ja päiväkodeilla. Tutustu benchmarking-aikatauluun Epun mediareppu -hankkeen verkkosivuilla. Ilmoittautuminen päiviin sähköpostilla hankkeen projektisuunnittelijalle.
iPod Touch -salkku
Benchmarking-päivien jälkeen hankeopettajia on mahdollista pyytää vertaistueksi kouluille ja niihin luokkiin, joissa halutaan ottaa käyttöön uudenlaisia pedagogisia toimintatapoja tvt-laitteiden parissa. Hankeopettajat tulevat siis ns. resurssiopettajaksi auttamaan esimerkiksi MovieMaker-ohjelman, iPod Touch:en ja etäyhteyden käyttämisessä tai vaikkapa animaation tekemisessä. Tarjolla tulee olemaan myös uusi iPod Touch-salkku, joka sisältää 20 kpl iPod Touch:ja kokeiltavaksi luokkaopetukseen.
Osaamisen levittäminen dokumentoidaan opinnäytetyönä. Tutkimuksen keskiössä on opettajien vertaistuen merkitys tieto- ja viestintätekniikan uusien opetuskäytänteiden jakamisessa.

Ensi keväänä huhtikuulle ajoittuu hankeopettajien resurssiopettajana olemisen lisäksi muutama muukin tapahtuma. Ensinnäkin Epun mediareppu sai foorumivuoron ITK 2012 -konferenssista  otsikolla "Pistetään hyvä kiertämään - mallintaminen Epun mediareppu -hankkeessa". Tarkoituksena on kertoa hankkeen hyvien käytänteiden mallintamisesta ja jakamisesta yhdessä Edicode Oy:n Marko Lahtisen kanssa.
Samaan aikaan ITK-konferenssin kanssa lähtee neljä Epun mediareppu -hankeopettajaa Italiaan TACCLE:n e-learning -koulutusmatkalle viikoksi. Tästä saamme kuulla varmasti lisää ensi keväänä.

Syksy on ollut kiireinen, mutta antoisa. Hyvillä mielin voi sekä Eppu että eppulaiset rauhoittua joulunviettoon ja suunnata kameroitaan kohti vuotta 2012.

Epun mediareppu kiittää yhteistyöstä vuonna 2011, toivottaa rentouttavaa ja rauhallista joulua sekä onnekasta vuotta 2012!

torstai 1. joulukuuta 2011

Vierailulla Molla -hankkeen starttiseminaarissa

Epun mediareppu -hankkeen lailla OPH:n Laitteet ja ohjelmistot opetuskäytössä -koordinointihankkeen alle kuuluva kehityshanke Molla järjesti starttiseminaarin Lappeenrannassa Kesämäen päiväkodilla 24.11.2011. Sateiseen Lappeenrantaan oli saapunut kuulijoita ja puhujia Helsingistä, Turusta ja Tampereelta sekä tietysti Lappeenrannasta lähikuntineen. Epun mediareppu oli paikalla esittelemässä saavuttamaansa tietotaitoa ja antamassa vinkkeja aloittavalle hankkeelle, sillä Epulla ja Mollalla on paljon yhteistä. Matkakumppanina Tampereelta Lappeenrantaan oli lähtenyt OTE- hanke ja Raisa Valtaoja.

Saimaan mediakeskuksessa toimiva Molla -hanke (media, osallisuus, lapsi) tarjoaa päiväkoteihin ilmaisia mediapajoja, joissa lapsi voi turvallisessa ja osallistavassa ympäristössä yhdessä aikuisen kanssa pohtia mediamaailmaan liittyviä asiota. Mediapajoissa esimerkiksi valokuvataan, tehdään animaatioita, harjoitellaan tablettitietokoneiden ja kosketustaulun käyttöä ja nauhotetaan sekä kuunnellaan oman ympäristön ääniä. Tärkeää on tietysti harjoitella myös kuvanlukutaitoa ja mediakriittisyyttä. Pajojen tarkoitus on asettaa lapsi tekijän päärooliin ja tuoda lapsen oma näkemys töissä esiin sekä tuoda lapsen arki näkyväksi. Molla hankkeesta vastaavat Saimaan mediakeskuksessa kouluttaja Riikka Tidenberg sekä mediakeskuksen päällikkö Timo Kainulainen. Hankkeessa on näin aluksi mukana kaksi päiväkotia Lappeenrannasta, mutta yhteistyössä toimii myös päiväkoteja Lappeenrannan lähikunnista. Tutustu Mollan verkkosivuihin.

Molla -hanke toimii myös Turussa sekä Helsingissä Viikin normaalikoululla. Molla Turun (varhaiskasvatuksen verkkotaidot ja -menetelmät) fokus on esiopetuksessa, kun taas Lappeenrannassa keskitytään kaikkiin päiväkoti-ikäisiin lapsiin. Painopisteinä on lukemisen, kirjoittamisen ja laskemisen oppimaan tukeminen mediakasvatuksen varjolla.Turun Molla tekee yhteistyötä Otavan ja WSOYPron kanssa pyrkien kehittämään uusia verkkomateriaaleja esikoululaisille. Pohjana toimivat jo nyt Opit -oppimisympäristössä olevat pelit. Koska Turun Mollassa testataan ja käytetään myös tablettitietokoneita, asettaa verkkomateriaalien kehitystyölle oman haasteensa näiden Javaan ja Flashiin nojaavien sovellusten sovittaminen tabletteihin. Tutustu Turun Mollan verkkosivuihin.
Helsingin Viikin normaalikoulun alkuopetuksessa testataan mm. sormitietokoneita. Alkuopetuksen opettajat esittelivät opetuskäytänteitään, joista mieleen painuivat erityisesti Siiri -hiiren oma blogi sekä ekaluokkalaisten reporteriviikot. Reporteriviikolla oppilas saa käyttöönsä kameran kahdeksi viikoksi, jonka jälkeen hän raportoi luokan omaan suljettuun blogiin viikkojensa tapahtumista ja lisää tietysti myös ottamiaan valokuvia.

Viisaita sanoja seminaarissa esitti myös Helsingin yliopiston Opettajankoulutuslaitoksen lehtori Sara Sintonen, joka on tutkinut medialukutaitoa, mediakasvatusta sekä digitaalisia oppimisympäristöjä. Hän esitti syitä sille, miksi nyt myös Suomen päiväkodeissa ja kouluissa ollaan hyvin vahvasti siirtymässä tieto- ja viestintätekniikan käyttöön opetuksessa ja kasvatuksessa. Huolen ja pelon heimoista ollaan siirtymässä pedagogisten mahdollisuuksien pariin, sillä media ja teknologia ovat ubiikkiyhteiskunnassamme muutenkin osa lähes jokaisen ihmisen arkea. Nyt ne on saatava myös osaksi virallista kasvatusta. Suomessa ei tarvitse pelätä teknologian opetuskäytön kärryiltä putoamista, sillä meillä on opetuksessa vahva pedagoginen panos ja osaaminen, jolloin välineet osataan ottaa hyötykäyttöön muita maita tehokkaammin. Tarvitaan siis vain hieman aiempaa enemmän laitepanostusta. Keskustelua herättivät pohdinnat myös siitä mikä on vanhempien rooli tässä virallisessa mediakasvatuksessa sekä sosioekonomisten erojen räjähdysmäinen kasvaminen. Onko kyse enemmän vanhempien tuloeroista ja sitä kautta laitteiden hankintamahdollisuuksista vai vanhempien asenne-eroista, jotka voivat myös linkittyä sosioekonomisiin eroihin?

SmartBoardilla testattiin Hertan maailmaa osoitteessa http://yle.fi/pikkukakkonen/#hertanmaailma


Seminaaripäivän lopuksi tutustuimme kosketustaulun käyttöön sekä kokeilimme tablettitietokoneita. Tablettitietokoneille tarjolla olevista opetussovelluksista harmillisen harva, jos yksikään, on suomenkielinen. Joskin varhaiskasvatuksessa tekstiä suuremman roolin joka tapauksessa saavat kuva ja ääni, kun lukutaito ei ole vielä kehittynyt lapsilla.Kaiken kaikkiaan päivä tarjosi mielenkiintoisia esityksiä ja hanketietoutta sekä verkostoitumista. Toiveissa on seuraava tapaaminen Mollan merkeissä ensi keväänä/syksynä joko Turussa tai Helsingissä. Suosittelen Mollan verkkosivuihin tutustumista! Sieltä löytyy hauskoja ja informatiivisia animaatioita esimerkiksi kameran käytöstä sekä myös tämän kyseisen starttiseminaarin materiaaleja.

Tietoja minusta

Oma kuva
Epun mediareppu on Tampereen kaupungin Opetushallituksen rahoitustuella toteuttama yhteinen kehittämishanke, jossa etsitään pedagogisia malleja tieto- ja viestintätekniikan käyttöön esi- ja alkuopetuksessa. Blogista löydät hankkeen tuoreimmat kuulumiset. Lisätietoa hankkeen Internetsivuilta: http://koulut.tampere.fi/hankkeet/eppu/

Lukijat