keskiviikko 13. huhtikuuta 2011

Terveiset ITK:sta!

Interaktiivinen tekniikka koulutuksessa -konferenssi (ITK) järjestettiin Hämeenlinnassa 7. - 8.4.2011. Epun mediareppu -hanke oli mukana konferenssissa kahden esityksin voimin. Kati Liikanen aloitti torstaiaamun mobiilifoorumiputken pitämällä luennon yhdessä Tampereen yliopiston tutkijoiden Heikka Sairasen ja Antti Syväsen kanssa otsikolla "Mitä mobiilioppiminen koulun arjessa oikeasti on?"

Kati aloitti foorumiesityksen kertomalla mobiiliblogikokeilusta, joka aloitettiin 2010 talvella. Katin luokalla on ollut käytössä älypuhelimet, joiden kautta oppilaat ovat voineet tehdä blogipostauksia luokan omaan blogiin.

Myöhemmin iltapäivällä Reetta Kytölä kertoi esityksessään "Pelittääkö opetus? -mobiilioppimista ilman älypuhelimia" iPod touchien käytöstä opetuksessa yhdessä mediapedagogi Jukka Haverin ja kahden diginatiivin Epun ja Eveliinan kanssa.





Reetan oppilaiden käytössä on ollut iPod toucheja, joilla he ovat voineet pelata, soittaa sähköisiä soittimia, etsiä tietoa linnuista ja kasvillisuudesta yms.

Videolla oppilaat kertovat kuvaamataidon töistä ja liikuntaradasta, jotka on tehty iPod touch-pelien pohjalta.Tekniikka ja pelien pelaaminen eivät Reetan kokemuksen mukaan tapa luovuutta tai hidasta hienomotoristen kädentaitojen opettellua, vaan niitä voi harjoittaa tekniikan avulla uudella tavalla.

perjantai 1. huhtikuuta 2011

iPod touch

Hankkeeseen kuuluva 1-luokka sai testattavakseen Applen iPod touch-laitteita. Opettaja halusi tehdä kokeilun ns. hole-in-the-wall-tutkimusta mukaillen jossa tohtori Sugata Mitra (New Castlen yliopistosta) vei Intian slummin lasten käyttöön tietokoneen Internetillä. Lapsille ei annettu erikseen opetusta tietokoneen käytöstä, vaan he oppivat nopeasti itse käyttämään tietokonetta ja Internetiä monipuolisesti.

Epun mediareppu -hankkeen iPod touch-kokeilussa opettaja näytti oppilaille yhteisesti mistä laite käynnistetään ja kertoi puhelimesta löytyvän mielenkiintoisia pelejä ja ohjelmia. Oppilaat jaettiin
kolmen hengen ryhmiin, joista jokainen ryhmä sai käyttöönsä yhden iPodin.


Osa oppilaista kertoivat aiemmin käyttäneensä kosketusnäytöistä puhelinta vapaa-ajalla. Oppilaat ottivat laitteen mielenkiinnolla vastaan ja rupesivat etsimään laitteesta mielekästä tekemistä.


Oppilaat pelasivat pelejä (Angry birds, lumilautailu-peli, Monopoly, Älypää yms.), opettelivat soittamista sähköisillä soittimilla (piano, rummut), piirsivät ja kirjoittivat, rakensivat soittolistoja, tekivät palapelejä ja etsivät tietoa luonnosta (sienet, linnut).

Pian luokassa levisi auttamiskulttuuri, jossa ryhmien välillä käytiin neuvomassa mitä ohjelmia / pelejä mistäkin löytyy ja mitä niillä tehdään.

Oppitunti (45min) kului nopeasti ja moni oppilas jäi harmittelemaan että oli saanut kokeilla laitetta liian lyhyen aikaa. Opettaja kysyi lasten mielipidettä kokeilusta.
Kaikki nostivat peukun ylös merkkinä siitä, että kokeilu oli ollut mieluisa.



Mitä lapset oppivat?
"Opin pelaaman pelejä"
"käyttämään laitetta"
"että korvasieni pitää keittää ainaki sata kertaa ennenku sen voi syödä"
"Opin miltä näyttää korvasieni"
"opettelimme lintuja ja sieniä"


iPod touchit ovat luokassa oppilaiden vapaassa käytössä seuraavan kuukauden ajan. Kun annetut tehtävät on tehty, oppilas saa halutessaan käyttää lopputunnin iPod touchin parissa.

Tietoja minusta

Oma kuva
Epun mediareppu on Tampereen kaupungin Opetushallituksen rahoitustuella toteuttama yhteinen kehittämishanke, jossa etsitään pedagogisia malleja tieto- ja viestintätekniikan käyttöön esi- ja alkuopetuksessa. Blogista löydät hankkeen tuoreimmat kuulumiset. Lisätietoa hankkeen Internetsivuilta: http://koulut.tampere.fi/hankkeet/eppu/

Lukijat